Pojęcie tygodnia: Szkoła Chicagowska

Potoczna nazwa tradycji socjologicznej, która zaczęła rozwijać się od początku XX wieku w środowisku socjologów związanych z Chicago University. Na uczelni tej w roku 1892 powstał pierwszy wydział socjologii w Stanach Zjednoczonych, założony przez amerykańskiego socjologa Smalla Albiona Woodbury’ego.

W latach 20. i 30. XX wieku szkoła chicagowska wywierała decydujący wpływ na rozwój socjologii w Stanach Zjednoczonych. Do jej najważniejszych przedstawicieli należeli m.in.: Rober E. Park, Florian Znaniecki, George H. Mead, William Isaac Thomas i inni.

Główna tematyka badawcza szkoły chicagowskiej to miejski styl życia i jego społeczne konsekwencje, a także sam społeczny proces – urbanizacji. Przedstawiciele tej szkoły stworzyli, obowiązujące do dnia dzisiejszego, teoretyczne podstawy ekologii społecznej, rozwinęli symboliczny interakcjonizm oraz wprowadzili do socjologii do dziś stosowaną metodę badań terenowych (sondaże, obserwacje uczestniczące, badania społeczności lokalnych).

Szkoła chicagowska wywarła ogromny wpływ na rozwój socjologii w skali całego świata. Po II wojnie światowej pojawiło się zresztą kolejne pokolenie badaczy związanych z omawianą tradycją, nazywanych czasami drugą szkołą chicagowską.

 

Źródło:

  1. Olechnicki K., Załęcki P. (2004). Słownik socjologiczny. Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC, s. 212
  2. http://dobrebadania.pl/slownik-badawczy.html [dostęp w Internecie 18.02.2014]

 

Paulina Pasternak

One thought on “Pojęcie tygodnia: Szkoła Chicagowska”

  1. Kto chce zarobic w necie parenascie dolarow dziennie?? Metoda jest prosta i dziala, wpiszcie sobie w google: Jak kosic 5% zysku
    dziennie na Traffichubb

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *